work

A Zajból megszülető tér

2023-ban a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa KultHáló programja keretén belül könnyűzenei beavató programot valósíthattunk meg Badacsonytördemicen valamint Zalahalápon a ZAJZAJZAJ alkotócsoporttal és a helyi közösségekkel együttműködésében.
A projekt A Zajból megszülető tér címet kapta, amely végül két ütemben valósult meg.

Az előzetes igényfelméréshez és a régió (Badacsonytördemic – majd később Zalahaláp) településeinek természetszerű életének üteméhez képest a projektet úgy valósítottuk meg, hogy a támogatás a lehető legnagyobb hasznosulással teremthessen kulturális értéket.
A nyári hónapoktól kezdve beavató zenei koncertekkel népszerűsítettük a program céljait (inkluzió, zenei nevelés és edukáció, az alkotás iránti érdeklődés megteremtése). Ezeknek a koncerteknek a SKIZO Borbisztro kertje, majd a hűvösebb hónapokban belső terei adtak otthont. A koncertek elsöprő sikerét mutatja, hogy mind a hat alkalom teltházzal tudott megvalósulni, amelyre óriási büszkeségként tekintünk. Ezen események alkalmával a ZAJZAJZAJ meghívott előadóinak segítségével a közönség betekintést nyerhetett a zenei gondolat megszületésének alapjaiba, végigkövethette egy dal felépítésének struktúráját, valamint megismerkedhetett a szöveg és a dallam kapcsolatával egyaránt. A koncertek alkalmával fellépett a 30Y, az Esti Kornél, a Platon Karataev, a boebeck, a Lázár tesók, valamint Beck Zoli is.

A projekt második ütemében tényleges könnyűzenei nevelést valósítottunk meg Zalahalápon, a Csontváry Általános Iskola tanulóinak és tanárainak bevonásával. Az előzetesen felépített módszertan három perspektívából tudta megmutatni a résztvevő csoportnak a zenei alkotás technikai oldalát, a dalszövegírás eszköztárát, valamint a közös zenélés örömét. Az edukációs program zenepedagógus által vezetett, több vendégzenész kíséretével megvalósult együttes munka volt, amelynek két záróeseményén (2023. december 13-án Zalahalápon, valamint december 14-én Veszprémben) az elkészült dalokat a csoport iskolájának, illetve a nagyközönségnek is bemutathatta. Az így kidolgozott pedagógiai módszertan kivételes lehetőséget nyújt a gyerekek zenei nevelésére, és a zenei alkotás melletti elköteleződés kialakítására.

A megvalósítás a tervekhez képest más ütemben valósult meg, és az együttműködésben részt vevő partnerek segítségével sikerült úgy alakítani, hogy a lefektetett célok ne sérüljenek, és a kulturális értékteremtés minél jobban tudjon hasznosulni a helyi közösségben. Ezek egyértelműen két modulra bontották a program egészét: júliustól nagyjából háromheti rendszerességgel tartottuk meg a SKIZO Borbisztrójában könnyűzenei beavató koncertjeinket. Ezeken a különleges estéken az érdeklődő közönség betekintést nyerhetett a zenealkotás különböző módszertanaiba, meghívott vendégeinkkel körbejártuk a saját belső folyamataikat. Ezeken a beszélgetéseken arra kértük a meghívott művészeket, hogy engedjenek olyat is látni magukból a közönségnek, amit másutt nem szoktak: a küzdelmeikről, elakadásokról, mély belső inspirációkról is megosztottak részleteket.

A második modul így a koncertektől valamelyest (de nem teljesen) leválasztva valósult meg a zalahalápi Csontváry Általános Iskolában. A környék iskolaigazgatóival egyeztetve ugyanis meggyőződtünk róla, hogy itt van olyan 7-es 8-os csoport, akik nyitottak a művészetek iránt, és érdemes további ajtókat nyitni számukra. Így a badacsonytördemici iskola helyett Zalahalápra helyeztük át az edukációs programot. Itt 12 héten keresztül zajlott az intenzív munka. Ezek a foglalkozások három különböző alkotói perspektívát mutattak be a csoport számára: a ritmus, a dallam, és a szöveg irányából is megvilágítva a zenei alkotást, mint folyamatot. A csoport munkáját zenepedagógus (Büki Richárd) követte, aki minden módszertani egységhez választott a ZAJZAJZAJ művészei közül egy-egy vendégelőadót, akik a kis csoport mellett az egész iskola előtt is vállaltak egy-egy bemutató órát. Ezeknek az óráknak a folyományaként több helyi tanító is bekapcsolódott a munkába, és aktív részeseivé váltak egy új fajta művészeti-pedagógiai módszertan kidolgozásának.

A projekt haszonélvezői egyértelműen a környék lakossága volt – szeretnénk azt feltételezni, hogy leginkább a zalahalápi iskola tanulói, akik egy intenzív 12 hetes munkában ismerkedhettek meg az alkotói folyamatokkal közelebbről. A SKIZO Borbisztróba szervezett koncertek megszólították a környék kultúrafogyasztó lakosságát, és azokat is, akik éppen a régióban töltötték szabadidejüket. A péntek estékre szervezett események a nyári szezonban, és azon túl is olyan alternatívát kínáltak a minőségi idő eltöltésére, amely nem pusztán passzív befogadás élményét ajánlotta, hanem részeseivé váltak ezeknek az eseményeknek. A SKIZO Borbisztró csapatától azt a visszajelzést kaptuk a programmal kapcsolatban, hogy új közönséget tudtak megszólítani, a látogatói körükön kívül eső környékbeliek is felfigyeltek a programjainkra, főleg akkor, amikor a zalahalápi iskolában workshopot tartó művészt a szülők is meg tudták hallgatni egy esti beavató koncert alkalmával. A zenei nevelésnek egy olyan formátuma született meg, amelyben az élmény került a középpontba.

A program az előzetesen meghatározott céloknak megfelelően a Tapolcai medence lakosságára, valamint az edukációs programban résztvevő 7. és 8. osztályos gyermekek részére egyaránt kiemelkedő hatással volt, sőt, segítségükkel egyedi kulturális értéket teremtett. A közösen kidolgozott és létrehozott módszertan a helyi és a vendég pedagógusok együttes véleménye alapján is egyedülálló, további felhasználásra és megvalósításra érdemes. A módszertanról pedagógusi naplót készítettünk, amely a program további felhasználásának gazdag alapot nyújthat.

A projekt azonosítószáma: OC-KTP/3-2022/467308
A megvalósításra elnyert támogatás összege: 14 994 000 FT

icon
work